Vanliga frågor

ANMÄLAN

- Hur anmäler man sig till Kulturskolan?
På vår webbplats. Det går endast att anmäla via dator, ej via platta eller telefon. Länkar till bokningssystemet hittar du på flera platser på webbplatsen, bland annat i sidfoten under rubriken Expedition. Du kan även gå via den kurs du är intresserad av, det finns en Boka-knapp på respektive kurs informationssida.

När du valt  ämne, kurs och nivå som passar dig, måste du skapa ett konto för att kunna genomföra bokningen. För det krävs att du har tillgång till en e-postadress och skapar ett lösenord. Detta behöver du endast göra en gång. Därefter är det bara att följa instruktionerna. Vill du titta på dina bokningar eller intresseanmälningar loggar du in på ditt konto genom Logga-in-länken längst ner i höger hörn på vår webbplats.

- Skickar ni en bekräftelse på anmälan?
Ja!
Du får en bekräftelse i form av ett mejl till den e-postadress som du har angivit vid bokningstillfället. Inför höstterminens start får du en skriftlig kallelse på posten som talar om vilken dag och tid din första lektion hålls efter sommaren. För bokningar nära inpå höstterminsstarten hinner vi inte skicka kallelser. Information om terminsstarterna finns som nyhet på startsidan.

- Måste man anmäla sig igen till varje termin?
Nej!
Det behöver du inte göra, du har din plats på Kulturskolan tills dess att du väljer att säga upp den. Dock får du ingen ny kallelse mellan inför vårterminen.

- Kan man anmäla sig till flera kurser samtidigt?
Ja!
På Kulturskolan kan du gå på flera olika kurser samtidigt. Det finns ingen övre gräns på hur många kurser man kan gå. Det som eventuellt kan bli krångligt är att lektionerna kan komma att krocka tidsmässigt, om så är fallet försöker vi i den mån det går att anpassa så att du kan gå på flera kurser samtidigt.

- Om man inte är boende i Södertälje kommun, kan man ändå gå på Kulturskolan i Södertälje?
Ja!
Även om du inte är folkbokförd i Södertälje kommun är du välkommen till oss här på Kulturskolan. För utomkommunala elever är kursavgiften högre. Se avgifter .

- Kan man anmäla sig även efter terminsstart?
Ja, under en begränsad tid!
Vi tar emot anmälningar ett tag in på terminen. Se nyhet på startsidan för aktuellt information. Det går att boka så länge det finns lediga (gröna) platser på bokningssidan. De stora intagen sker i augusti och januari inför terminsstart.

- Hur gör man när man vill sluta på Kulturskolan?
Tala om för din lärare att du vill sluta. Har du anmält dig till en kurs via vår webbplats säger du upp din plats genom att logga in på ditt konto och avbokar den kurs du inte längre vill gå på. Har du inte anmält dig via webbplatsen, kontakta Expeditionen eller fyll i följande blankett och maila till kulturskolan@sodertalje.se.

Kom ihåg! Ifall du avbryter kursen, men har deltagit på en eller flera lektioner så är du tvungen att betala full terminsavgift.

 

BETALNING

- Hur mycket kostar det att gå på Kulturskolan och när debiteras terminsavgiften?
Information om terminsavgifterna finns på Expeditionen. Avgiften debiteras i mitten på varje termin i form av faktura som skickas hem till dig med posten. Tänk på att det går att begära e-faktura (från Södertälje kommun) via din bank.

- Hur gör man om man har fått en felaktig faktura?
Kontakta Kulturskolans expedition på telefonnummer 08-5230 1538 eller maila till kulturskolan@sodertalje.se och förklara ditt ärende så hjälper vi dig vidare med det.

- Finns det syskonrabatt?
Nej. Kulturskolan tillhandahåller inte någon syskonrabatt.

- Om man har anmält sig till en kurs, kan man då avanmäla sig och få pengarna tillbaka?
Det går bra att avanmäla sig men kom ihåg att om du har deltagit på någon/några lektioner får du inte pengarna tillbaka.

- Kan man dela upp betalningen?
Ja!
Det går bra att göra en delbetalning. För mer information, vänligen kontakta Redovisningskontoret på telefonnummer 08-5230 1234 eller 08-5230 2298, så hjälper de dig med ditt ärende.

 

INTRESSEANMÄLAN 

- Hur länge måste man vänta innan man kan få en plats på Kulturskolan?
Vi kan inte garantera någon maxtid, då lediga platser är beroende av hur många sökande det är till kursen. Vi arbetar ständigt med att erbjuda dig en plats så snart som möjligt.

- Kan man bli meddelad när det finns lediga platser?
När en ledig plats uppstår läggs den ut i bokningssystemet på vår webbplats. Har du gjort en intresseanmälan på den kurs, nivå och ålder som blir ledig kommer du att få ett mejl till den e-post adress du gjorde intresseanmälan från. Gå sedan in på vår hemsida för att se om den lediga platsen stämmer med de tider som du kan, om så är fallet bokar du dig på den tiden.

 

INSTRUMENT

- Kan man hyra instrument på Kulturskolan?
Ja!
Du kan hyra de flesta stråk- och blåsinstrument samt akustisk gitarr. Även dator och keyboard om du går på ämnet Musikproduktion.

- Kan man hyra instrument under sommaren?
Elever som har gått under våren och tänker fortsätta på hösten kan naturligtvis behålla sitt instrument under sommaren.

- Vad gör man om instrumentet går sönder?
Prata genast med din lärare.
Om det är vanligt slitage så står Kulturskolan för reparationen. Vid oaktsamhet så skickar vi räkning. OBS! Instrumentet ska lämnas till Kulturskolan, ni får alltså inte själva lämna in för reperation.

- Ska man själv köpa strängar?
I hyran ingår inte förbrukningsmaterial som till exempel strängar, rör o.s.v.

- När ska man lämna tillbaka instrumentet efter att man har slutat?
När du har slutat så meddelar du expeditionen på tfn.nr 08-5230 1538 eller kulturskolan@sodertalje.se och återlämnar ditt instrument snarast. Instrumentet lämnas till vår instrumentförvaltare Ann Ljungqvist, som träffas på expeditionen.

- Om man vill sluta efter halva terminen, får man tillbaka halva hyran då?
Nej!
Vi gör inga återbetalningar gällande instrumenthyran.

- Om instrumentet blir stulet; vad gör man då?
Prata genast med Kulturskolan. Därefter polisanmäl och kontakta ditt försäkringsbolag.

 

ÖVRIGT

-Vad gör man om man inte är nöjd med sin undervisning?
Om du av någon anledning inte är nöjd med din undervisning ber vi dig vänligen att först kontakta läraren och tala om för honom/henne vad det är som gör att du inte känner dig nöjd. Du är även välkommen att kontakta skolledningen.

- Hur meddelas inställda lektioner?
Din lärare (eller expeditionen) kontaktar dig, antingen per telefon eller via sms/e-post, att lektionen är inställd. Skulle lektionen vara inställd vid mer än en vecka sätter vi in en vikarie.

- Är det lektioner under loven?
Kulturskolan håller delvis stängt under loven (sport-, påsk-, sommar-, höst- och jullov). De kurser som har lektion under loven meddelas av läraren och på vår webbplats.

- Får man som förälder sitta med under lektionerna?
Fråga din lärare om det är möjligt, det är hon/han som avgör det.

- Hur många lektionstillfället garanteras man och vad sker om man inte får rätt antal?
Vi garanterar 13 lektionstillfällen varje termin. Om en lärare skulle vara sjuk eller av annan anledning ställer in lektionen brukar du ändå kunna vara säker på att du får dina garanterade gånger. Skulle det vara så att du inte får de garanterade tillfällena så reducerar vi terminsavgiften.

- Hur sjukanmäler man sig?
Vänligen kontakta din lärare om du inte har möjlighet att delta i lektionen. Om du inte lyckas nå din lärare, kontakta expeditionen på 08-5230 1538 eller kulturskolan@sodertalje.se  så hjälper vi dig med att vidarebefordra informationen till läraren.

- Var sker undervisningen?
Kulturskolans verksamhet sker till största del i våra vackra och ändamålsenliga lokaler (som vi delar med WendelaHebbegymnasiet) på Västergatan 4 i Södertälje. Viss undervisning är även förlagd i Järna, Mölnbo och Hölö. Se respektive lektion i bokningen för lokal.

- När startar terminen?
Kulturskolans tider följer till största del skolåret. Höstterminen brukar börja i slutet av augusti och vårterminen i slutet av januari. Se nyhet på startsidan för aktuell information.

- Kan man önska vilken lärare man vill ha?
När du anmäler dig till en kurs får du välja en lektion med läraren du vill ha.

- Om man vill byta lärare, hur gör man då?
Kontakta först din lärare och berätta att du vill byta och varför. Därefter hör vi med den lärare som du vill byta till om denne har möjlighet att ta emot dig eller inte.

- Varför är lektionerna så korta?
Vi arbetar med gruppundervisning som modell. Det ger dig som elev mest utbyte av din lektion. (Många musikkurser innehåller två lektioner/vecka.) Ibland får vi av ena eller andra anledningen frångå detta och undervisa enskilt. En konsekvens blir då att lektionerna blir kortare.

- Erbjuder Kulturskolan vuxenkurser?
Nej!

- Vad innebär KAPIS?
KAPIS står för Kulturskolans Avancerade Program i Södertälje och vänder sig till dig som vill prioritera musik- och konstämnet, har ambition att utveckla ditt skapande och har som målsättning att söka till högre utbildning inom ditt område. För mer information, läs här.

- Vad innbär 'Min sida'/Mitt konto?
Min sida är din personliga sida (ditt konto) här hos oss på Kulturskolan. Det är först när du bokar en kurs via webbplatsen som du får tillgång till Min sida. På Min sida kan du se aktuella kurser som du går på, göra avbokningar, ändra kontaktuppgifter eller lösenord.

- Övriga frågor?
Har du andra frågor som du inte har fått svar på här eller du kanske behöver hjälp med din bokning, kontakta då Kulturskolans expedition så hjälper vi dig med din fråga. Du når expeditionen på telefonnummer 08-5230 1538 eller på kulturskolan@sodertalje.se.